lördag 14 maj 2011

Vägens manliga primat

Vägen utgör en konkret rumslig avgränsning, vilken obönhörligen leder förarna till en rad mansdominerade ”stationer” där speciella föreställningar bekräftas och vissa försanthållanden traderas.

Fjärrförare befinner sig i vägens könskodade rum under en stor del av veckan/året/livet. Ett arbetspass kan, som i Stures fall, börja på godsterminalen och där jobbar sannolikt mest män. Ute på vägen passerar förarna regelbundet vägarbeten och förmodligen skulle många reagera om det satt en kvinna uppe på asfaltsanläggningsmaskinen eller vägvälten. Under dagen måste föraren regelbundet stanna när färdskrivaren ska rita lagens stipulerade 45 minuters vilotid. Kanske passar han eller hon på att äta under tiden. Om intaget av mat sker på en ordinär vägkrog arbetar sannolikt en kvinna bakom disken. Först serverar hon maten, sedan frågar hon kanske om det smakade bra och därefter tar hon reda på disken. Under måltiden träffar föraren eventuellt kollegor, vilka till 95% består av män. Det är inte omöjligt att poliser eller personal från vägverket äter på samma ställe och även dessa yrkesgrupper har en hög andel män, vilket för övrigt gäller flertalet yrkeskategorier verksamma längs vägarna.

Trots att inget talar för att lastbilsförare skulle vara mer benägna än andra yrkesgrupper att besöka prostituerade är prostitution en företeelse starkt knuten till vägrummet. Från lastbilen såg jag regelbundet ensamma kvinnor i husvagnar vid vägkanten, eller på en pall vid någon parkeringsficka, som enligt förarna väntade på köpare av sexuella tjänster. I Spanien körde vi förbi hus med skyltar på taket där det stod CLUB, vilket var beteckningen på barer där prostitution förekom. Prostituerade kan på ett konkret sätt sägas leva upp till och bekräfta traditionella könsmönster genom att det huvudsakligen är kvinnor som säljer sina kroppar till män.

Gång på gång under förarnas yrkesutövning uppstår på liknande sätt situationer där föraren befinner sig i sammanhang där icke jämställda förhållanden råder. Lastbilsföraryrket blir därmed en del av en större genusprocess som med milt våld stänger kvinnor ute från vissa delar av samhället.

Inom hela det rum som vägen utgör reproduceras en ”traditionell” könsarbetsfördelning – där mannen tar hand om yttre underhåll och kvinnan ansvarar för hushållets omvårdande och reproduktiva uppgifter.

Inga kommentarer: