torsdag 20 juli 2017

Salzburg, alperna och vidunderliga vyer

Vi tog som sagt tåget från München till Salzburg. En kort tur på cirka en och en halv timme. En fin tur dessutom, från plattland till alplandskap. Jag hade inte varit i Salzburg. Bara flugit dit en gång på 1980-talet, för vidare befordran till någon av skidorterna i närheten. Har nog passerat med buss någon eller några gånger också, men aldrig varit i stan. Glad att jag nu fått chansen att se den berömda staden, som är långt mindre än sitt rykte och berömmelse. En konsekvens av detta blir i dessa turistindustritider att man måste vara beredd på att trängas med horder av turister. Fast det var det väl värt.

Vi bodde mitt i stan, nära floden som delar staden, i ett hotell/gasthaus som jag verkligen kan rekommendera: Gästehaus im Priesterseminar Salzburg. Fyra meter högt i tak och frukosten intas på en innergård med vacker pelargång.
Över staden vakar Festung Hohensalzburg. Dit tog vi oss, så klart. Om inte annat så för utsikten över den gamla barockstaden.

Salzburg är porten till Alperna och det syns tydligt från det strategiskt placerade fortet. Staden och floden från ena sidan ...
och inlandet och bergen från andra. Och vi hade dessutom tur med vädret.

Picknick nere vid vattnet.
Staden är fylld av sevärdheter, och ett av de mest besökta är slottet Mirabell som är väldigt vackert, men nog mest känt för att man där spelat in några scener från filmen Sound of Music.

Storytelling är själva motorn i turistindustrin, och ingen som kommer i närheten av Salzburg kan undgå att här föddes Mozart. Överallt påminns man om hans närvaro.

Jag ville se mer av Alperna. Därför chansade vi en dag vilt. Vi tog ett lokaltåg en timme inåt landet, upp i bergen, och hamnade i Werfen. Det verkade ligga bra till, men vi hade ingen aning om vad det var för ställe eller vad som fanns att se där. Alperna, så klart, men så fort vi gick av tåget upptäckte vi ännu en borg, som vi promenerade upp till. Tydligen har filmen Örnnästet spelats in där.

Tycker om att kasta sig ut och göra saker på chans, särskilt på semestern. Det brukar bli bra, och denna gång blev det bättre än bra. Utsikten från borgen och byn var verkligen vidunderlig!

Tagna av de spektakulära vyerna var vi på väg ner till byn och tåget tillbaka, men det visade sig att borgen hade mer att bjuda på. Om bara några minuter började en uppvisning med jaktfalkar. Vi stannade så klart, och det var bättre än jag kunde tro.

Precis så här minns jag Österrike från skidreseåren på 1980-talet. En liten by med en kyrka och massor med mysiga ölstugor och bykrogar.

En dag att minnas, och kanske blir det en tågresa genom Alperna nästa år. Vi får se.
Dagen efter bar det av hemåt igen. Avslutar med en allvarlig bild. Över hela Salzburg fanns det sådana här plaketter i gatan. Det är minnesmärken över människor från staden som dödades av nazisterna under kriget. Låt oss aldrig glömma, och låt oss mota alla totalitära och antidemokratiska rörelser i grind, innan det är för sent.